Scarlatto

ScarlattoNatascha Hoiting
ISBN 978-90-8660-383-1
Prijs € 16,95
Verschijnt april 2019

Giovanni Mirabelli leeft maar voor één ding en dat is wraak. Jaren geleden is zijn zus vermoord en sindsdien doet hij er alles aan om de daders te vinden. Hij komt verder in zijn zoektocht nadat hij de capo, de baas van een Italiaanse maffia organisatie in Amsterdam wordt. Dat hij inmiddels is veranderd in een koud en weinig geliefd persoon interesseert hem niet. Totdat hij Merel ontmoet; de enige die erin weet te slagen iets van zijn gevoelloze muur af te breken. Dit weerhoudt hem niet zijn bloeddorstige zoektocht naar gerechtigheid voort te zetten.
Wanneer Merel Francken Gio ontmoet, voelt ze al snel aan dat zijn kilheid is ontstaan door een heftige gebeurtenis uit zijn verleden. Doof voor de waarschuwingen die haar omgeving haar geeft, valt ze voor hem. Maar kan ze achter hem blijven staan wanneer ze door haar vriendschap met een Albanese prostituee achter zijn ware aard komt?

Het zelfstandige te lezen vervolg op Sonata: een spannende liefdesroman over een onmogelijke liefde in de duistere wereld van de Italiaanse maffia in Amsterdam.

Met toegeknepen ogen sla ik haar gade. Hoe durft deze vrouw mij zo te analyseren. Ik heb mannen om minder gestraft. ‘In tegenstelling tot veel mensen draait het leven bij mij niet om gelukkig zijn. Geluk is een leugenachtige illusie, een fata morgana, bedacht door mensen die te naïef zijn om de werkelijkheid onder ogen te zien.’ Ik sta op en loop naar het bureau waar ik met mijn armen over elkaar tegenaan leun. Ik moet afstand van haar nemen. Mijn zelfbeheersing staat op springen.
‘Au,’ reageert ze met een glimlach op haar gezicht. ‘Ondanks mijn naïviteit kost het me geen moeite een belediging te herkennen.’ Ze zet haar elleboog op haar knie en rust haar hoofd op haar hand. Haar blik wijkt niet van die van mij. ‘Toch ben ik liever naïef en gelukkig dan ook maar een seconde in jouw gedachtewereld te moeten leven.’
‘Dus jij durft te beweren dat je gelukkig bent? Ondanks dat je me net vertelt dat je broer in het ziekenhuis ligt, omdat hij zomaar op straat in elkaar geslagen is, en dat je daarnaast de avond in een afgesloten kantoor moet doorbrengen met een man die je niet uit kunt staan?’
‘Ik vind je nu leuker dan een kwartier geleden, dus dat laatste voorbeeld kun je schrappen. En ja, ik durf te beweren dat ik gelukkig ben.’
‘Hoe kun je in zo’n korte tijd je mening over mij zo volledig herzien?’
‘Ik vertelde je toch dat ik mensenkennis heb.’ Ze haalt nonchalant een schouder op. ‘En ik ben er nu achter waarom je je zo kil opstelt. Ergens in je verleden heeft iemand waar je van hield je pijn gedaan, waardoor je denkt dat je niet meer gelukkig mag zijn. Ik durf zelfs zo ver te gaan door te zeggen dat je iedereen die sindsdien dichter bij je probeert te komen, door middel van je gevoelloze houding bij je weghoudt. Uit zelfbescherming.’
Nu is ze te ver gegaan. ‘Hoe durf je dat te beweren.’ Traag loop ik op haar af. ‘Ooit het boek psychologie voor dummies gelezen, of zo?’ vraag ik spottend. ‘Je zit er volledig naast. Niemand heeft mij ooit iets aangedaan. Het is precies andersom.’ Ik hurk voor haar neer en buig me naar haar toe. Mijn neus raakt bijna de hare. Ze deinst naar achteren, maar daar is de deur, dus ze komt niet ver. Haar ogen worden groot van angst. ‘Ik ben een verwoester, iemand die anderen pijn doet. Ben je vergeten dat jij me eerder vanavond nog vergeleek met de duivel?’ Ik probeer mijn stem kalm te houden, maar het is bijna onmogelijk. Met haar amateuristische psychoanalyse heeft ze een pijnlijk punt geraakt.
‘Oké, maar toen wist ik niet…’
‘Genoeg!’ snauw ik haar toe. Mijn zelfbeheersing breekt. Dit is waarom ik met niemand over Francesca praat. Ik heb mijn eigen kilte nodig. Het is mijn overlevingsmechanisme. En als je dat negeert? Dan straf ik je.

1. Scarlatto is een zelfstandig te lezen vervolg op Sonata. In welk opzicht is het een vervolg? Welke personen zien we terug?

Scarlatto draait om dezelfde criminele organisatie als in Sonata. Het gaat over Merel en Giovanni. Gio wordt capo (baas) van de Amsterdams-Italiaanse maffia organisatie en Merel is bezig met de opstart van haar eigen kunstgalerie. De mensen die Sonata gelezen hebben, zullen een aantal karakters herkennen. Uiteraard komen Julia en Justin, als beste vrienden van Merel, hierin weer terug, maar ook Nunzio en zijn vader zijn weer van de partij.

2. Scarlatto is in de eerste plaats een liefdesroman, maar speelt zich af tegen de keiharde achtergrond van de maffia, brute moorden, drugshandel en prostitutie. Was het lastig een balans te vinden tussen die twee uitersten? Hoe ben je daarmee omgegaan?


De balans te vinden was best wel eens moeilijk. Gio is een actief lid van een maffia organisatie, waardoor hij dingen doet die niet door de beugel kunnen. Met het beschrijven van de moorden had ik niet zo heel veel moeite, maar het onderwerp prostitutie lag gevoeliger. Het was voor mij erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de lezer zich ondanks Gio’s criminele leven toch met hem kon identificeren. Volgens mij is dit gelukt. Ik ben onder het schrijven in ieder geval van hem gaan houden.

3. 'Scarlatto' is Italiaans voor scharlakenrood. Speelt deze kleur een belangrijke rol in het verhaal?


Jaren geleden is de zus van Gio op een afschuwelijke manier vermoord. Het enige wat hij sindsdien wil doen is wraak nemen. De kleur scharlakenrood symboliseert voor hem deze wraak. Toen hij jonger was schilderde hij veel, maar na de dood van zijn zus verliest hij zijn inspiratie. Hij schildert nog maar zelden, maar als hij de kwast dan toch oppakt, gebruikt hij hem alleen als agressieve uitlaatklep, waarbij hij veelvuldig gebruik maakt van de kleur scharlakenrood.

4. Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten? Ben je bezig met een volgend boek?
Momenteel werk ik aan een totaal ander boek dan Sonata en Scarlatto. Mijn derde roman speelt zich af in Amsterdam in de Gouden Eeuw ten tijde van de tweede Engels-Nederlandse oorlog, en gaat over een succesvolle man die in schilderijen handelt. Wanneer hij te horen krijgt dat er een belangrijk schilderstuk gestolen gaat worden, gaat hij er alles aan doen om dat te voorkomen. Iets wat aanvankelijk een simpele taak lijkt, maar uiteindelijk verregaande gevolgen heeft.

Recensie op Thrillers and More

Scarlatto is het prima los te lezen vervolg op Sonata. De hoofdpersonen Justin en Julia uit Sonata hebben een link met Merel en Gio die in Scarlatto in de schijnwerpers staan, maar het is niet per se nodig hun verhaal te kennen. Ik kan je zeker aanraden om beide boeken te lezen want ze zijn beide even goed.

In Scarlatto draait het om de onmogelijke liefde tussen Merel en Gio, in alles elkaars tegenpolen. Waar Merel werkt in de gezondheidszorg en keurig in het gareel loopt, heeft Gio echt alles gedaan wat God verboden heeft.
Merel komt uit een beschermd gezin waarbij de ouders de toekomst van hun twee kinderen helemaal uitgestippeld hebben, zowel voor broer Justin als voor Merel is alles tot in detail gepland. Beiden besluiten toch voor zichzelf te kiezen en hun ouders op de tweede plaats te zetten, niet altijd makkelijk maar wel een bewuste keuze waarbij ze dan ook de consequenties moeten dragen als het niet van een leien dakje gaat.
Merel heeft meer mensenkennis dan je zo op het eerste gezicht denkt, ze doorziet mensen beter dan ze zichzelf kennen. Ze gaat niet uit op hun uiterlijke verschijning maar kijkt ze diep in de ogen en merkt dan signalen op die anderen over het hoofd zien.

Wanneer ze de knappe Gio ontmoet probeert ze alles op alles te zetten om hem in te laten zien dat hij meer gevoel heeft dan hij zelf denkt, dit zorgt voor heftige momenten die je als lezer even doen laten slikken.

De hoofdstukken zijn wisselend vanuit Gio en Merel geschreven waardoor beide personen goed uit de verf komen. Twee totaal verschillende werelden worden langzaam in elkaar verweven en blijken meer met elkaar gemeen te hebben dan je op het eerste gezicht verwacht.
Hoiting is een auteur die schrijft op een manier dat je in alles meeleeft. De spanning bezorgt je kippenvel, de liefde voel je kriebelen, en er is ruimte voor erotiek, dit alles in de juiste proporties zorgt voor een aantrekkelijke spannende liefdesroman die je in een ruk uit wilt lezen.

Hoitingschrijft verhalen die zeker de liefhebbers van bijvoorbeeld Sandra Brown, Nora Roberts en Karen Rose zullen bekoren.

Schrijfstijl: 5
Originaliteit: 3
Spanning: 4
Psychologie: 5
Leesplezier: 5
Plot: 4

Scarlatto krijgt van mij dik verdiend 4,5 ster.

Geschreven door Bianca Maartense


Biblion-recensie op Bol.com

Giovanni Mirabelli is de baas van een Italiaanse maffia organisatie in Amsterdam. De moord op zijn zus heeft hem veranderd in een kille moordenaar die alleen aan wraak denkt. Maar als hij Merel tegenkomt, verandert hij langzaam. De familie van Merel, politierechercheurs, is helemaal niet blij met haar relatie met deze crimineel. Als de maffia zich bezig gaat houden met vrouwenhandel is dat een kantelpunt voor zowel Merel als Giovanni. Een spannend en romantisch verhaal over een onmogelijke liefde en zelfstandig te lezen vervolg op "Sonata'*. De hoofdstukken worden afwisselend verteld door Merel en Giovanni waardoor de lezer meer achtergrondinformatie krijgt. Hoewel spannend is het niet erg geloofwaardig dat Giovanni in zeer korte tijd een draai van 180 graden maakt. De karakters zijn tamelijk zwart/wit, goed of erg slecht. Deze roman is te vergelijken met de "Chicago Syndicat serie' van Soraya Naomi.

Geschreven door Marian Verstappen-Naus


Recensie op hanneketinorcenti.nl

‘Scarlatto’ is het zelfstandig te lezen vervolg op ‘Sonata’ en is een spannende roman over een liefde binnen de duistere wereld van de Italiaanse maffia in Amsterdam. Een heerlijke combinatie van spanning en romantiek, geschreven met een gedegen kennis van de Italiaanse maffia. Er is een zorgvuldige research aan het schrijven van ‘Sonata’ en ‘Scarlatto’ vooraf gegaan; dat staat vast.

“Ik ontwaak op de vloer van mijn atelier. Mijn lichaam voelt als door een mangel gehaald. Eén hand haal ik door mijn haar. De ander strek ik voor me uit. Ik observeer. De laatste keer dat ik naar mijn handen keek en er een andere kleur zichtbaar was dan mijn eigen olijfkleurige huid ligt ver in mijn geheugen.”

Wat mij betreft heeft Hoiting zichzelf overtroffen. Was ‘Sonata’ al een uitstekend boek; ‘Scarlatto’ is op diverse fronten –zo mogelijk- nog beter. De auteur heeft zich duidelijk nog verder ontwikkeld qua structuur van het verhaal, maar ook komen haar personages nog beter uit de verf. Op uiterst zorgvuldige wijze weet zij haar lezers kennis te laten maken met de beweegredenen en emoties van haar karakters. Heel goed gedaan.

Ook de dialogen en taalbeleving zijn van bovengemiddeld niveau. Uitgeverij Ellessy heeft een ware topper binnen weten te halen met deze auteur!

Geschreven door Hanneke Tinor-Centi