Het Weeskind van Haamstede

Het Weeskind van HaamstedeAngelique van der Bijl
ISBN 978-90-8660-368-8
Prijs € 20,50
Verschijnt november 2018

Isa is een 32-jarige architecte geboren in de Zeeuwse kustplaats Westenschouwen. Haar vader is op tragische wijze in zee verdronken toen ze één jaar oud was. Haar moeder kwijnde daarna zo in haar eigen verdriet weg dat ze haar dochter jarenlang verwaarloosde. Op te jonge leeftijd verhuisde Isa daarom naar de grote stad waar ze een succesvol architectenbureau heeft opgebouwd. Ze ontmoet de charismatische Willem Zuyderhout en Isa voelt zich eindelijk echt gelukkig. De afkeer van haar moeder tegen de volgens haar machtsbeluste familie Zuyderhout maakt haar echter weer onrustig.

Als haar moeder op brute wijze wordt vermoord duikt ze in het verleden en vermoedt Isa dat de stiefmoeder van Willem iets met de moord te maken heeft. Niemand wil haar geloven tot ze op een verband stuit tussen de verdrinking van haar vader en het tragische gezinsdrama dat zich dertig jaar geleden in de familie van Willem heeft afgespeeld. Ze raakt verstrikt in het machtsspel van de familie Zuyderhout die er alles voor over heeft dat het verleden niet opnieuw verteld wordt…

Het Weeskind van Haamstede is een vlot geschreven psychologische thriller, die zich afspeelt aan de Zeeuwse kust waarin duistere familiegeheimen worden ontrafeld die leiden tot een bizarre ontknoping.

Proloog
Hannah

Eerste kerstdag 1985, Westenschouwen

Ze wist dat het gevaarlijk was. De golven namen bezit van je en als het misging, lieten ze je dromen in één klap verdwijnen. In de ochtendschemering liep ze over het verlaten strand richting de kustlijn. Ze ademde door haar neus in en behoedzaam langs haar mond uit. Koude zeelucht prikkelde haar longen. De wind rukte aan haar lange lokken en de vorst drong haar lichaam binnen. Ze voelde niets. Haar lichaam verkeerde al twee jaar in verdoofde staat en alleen aan de kust kon ze haar gedachten loslaten om het bloed weer door haar aderen te voelen stromen. Dat ze de kracht van de zee aankon, maakte haar sterk en gaf haar de verbetenheid om door te gaan. Meer dan ooit snakte ze naar dit gevoel, het had haar uit haar slaap ontwaakt en hier naartoe gedreven. Alleen hier kon ze heel even afstand nemen van haar geheimen.
Hannah bleef voor de waterlijn stilstaan. De zee was dreigend en het paste niet bij haar om dit te doen, maar ze moest. Ze kon dit. Met gesloten ogen deed ze een paar stappen het water in. Ze trad de fysieke pijn, waar ze zo naar verlangde, tegemoet. Steeds verder liep ze de zee in. Het voelde alsof een touw om haar middel werd geknoopt en steeds strakker werd aangetrokken, precies zoals het de afgelopen jaren voelde. Een stukje van haar lichaam verdween onder water bij iedere stap die ze deed. Onzichtbaar. De zee omsloot haar geheimen.
De helse kou, die haar lichaam deed verstijven, verdreef voor heel even al haar besef van realiteit. Oorverdovend gebulder. Nog even en dan werd ze gevangen door de vloedgolf die dreigend op haar afkwam. Ze spreidde haar armen en sloot haar ogen. De watermassa sloeg genadeloos hard in haar gezicht. Haar voeten raakten los van de bodem en met brute kracht werd ze meegezogen. Ze verdween onder water. De golven tilden haar lichaam op en voerden haar mee. Hongerig. Ze voelde geen enkele angst. Dit is wat hij haar geleerd had, dit was vrijheid…
Ze zwom met al haar kracht naar de oppervlakte, kwam boven en ademde schokkerig in. Het zoute water prikte op haar schrale lippen en liet een zilte smaak achter in haar mond. De pijn die door haar lichaam sneed, gaf haar weer het gevoel dat ze leefde. Ze voelde zich sterk, verheven boven de werkelijkheid, alsof alle nare dingen nooit gebeurd waren. Ze sloot haar ogen en verdween weer onder water. Ze had het gevoel dat iemand met een vlijmscherp mes op haar instak, waardoor haar hersenen maar aan één ding konden denken: overleven.

1. Het Weeskind van Haamstede speelt zich af in de Zeeuwse kustplaatsen Westenschouwen en Haamstede. Waarom heb je gekozen voor deze omgeving? Heb je daar zelf een band mee?
Spannende verhalen met een historische invloed vind ik intrigerend en tijdens een bezoek aan het Deltapark Neeltje Jans in Zeeland raakte ik gefascineerd door het omvangrijke project van de bouw van de Deltawerken in Nederland. Iedereen kent de Deltawerken en weet dat ze gebouwd zijn na de watersnoodramp van ’53, maar je wordt je er pas van bewust hoeveel invloed dit project op Nederland heeft gehad als je je er meer in verdiept. Ik kocht naslagwerken en tijdens het lezen ontstond in mijn hoofd het idee om deze geschiedenis als rode draad te gebruiken in mijn tweede boek. Westenschouwen, Burgh-Haamstede en Domburg zijn de plaatsen waar het grotendeels afspeelt en waar ik tijdens het schrijfproces de verhaallijnen bedacht en uitwerkte. De spanning in het verhaal is de link naar het genre thrillers waarin ik graag wil schrijven. Zeeland is voor mij sinds het schrijven van dit boek een heel bijzondere plek geworden. Bij het ruiken van de zilte zeelucht zal ik voor altijd denken aan deze periode in mijn leven waarin ik het Weeskind van Haamstede heb geschreven.

2. Net als je debuut Nachtschade is Het Weeskind van Haamstede een psychologische thriller. Waarin uit zich dat psychologische? En waarom kies je voor deze insteek?
Naast spanning vind ik in boeken de innerlijke conflicten van de hoofdpersonages interessant. Sommige gebeurtenissen worden verzwegen en kunnen jarenlang verborgen blijven tot op een onverwacht moment iemand iets doet of zegt waardoor de waarheid boven water komt. Heeft die persoon het verleden achter zich gelaten en komt het voort uit onoplettendheid of teert diegene van binnen langzaam weg en komt het door schuldgevoel dat de waarheid naar boven komt? De verdieping in de achterliggende oorzaken van de innerlijke conflicten vind ik een uitdaging om in een verhaal neer te zetten. Ik wil de lezer laten meeleven in het waarom van bepaalde gebeurtenissen. In het Weeskind van Haamstede strijden beide hoofdpersonages Isa en Hannah voor hun onafhankelijkheid zonder dat ze zich daar bewust van zijn. Isa gaat op zoek naar de moordenaar van haar moeder om ook voor zichzelf de antwoorden te vinden op de vragen die ze nooit aan haar moeder heeft gesteld. Als Isa ontdekt dat haar schoonmoeder Hannah betrokken lijkt te zijn bij de moord, ontketent Isa ook bij Hannah opnieuw de vraag waarom ze dertig jaar geleden besloot bij haar man te blijven, terwijl ze de beslissing had genomen om bij hem weg te gaan. Het gezinsdrama dat zich toentertijd binnen de familie van Hannah heeft afgespeeld, lijkt hierin een cruciale rol te spelen en langzaam ontrafelt Isa het lang bewaarde familiegeheim wat de levens van Isa en Hannah volledig ontwricht. Ik heb getracht deze innerlijke conflicten uit te diepen in een spannend verhaal en ik hoop daarin geslaagd te zijn!

3. In het Weeskind van Haamstede vermeng je twee verschillende gebeurtenissen van dertig jaar geleden met een moord in het heden. Dat is een vrij ingewikkeld plot. Kun je iets vertellen over schrijfproces? Maak je van te voren overzichten en schema's om alle verhaallijnen in de gaten te houden of ontwikkelt het plot zich tijdens het schrijven?
Het begon met het idee over een gezinsdrama waarbij één iemand werd achtergelaten. De toedracht van het drama was helder: de vader was zwaar depressief en wilde zijn gezin en zichzelf van al het leed bevrijden. De reden waarom hij zijn eenjarige zoon achterliet, is nooit opgehelderd. De gebeurtenis wordt al dertig jaar verzwegen en als Isa haar intrede in de betrokken familie maakt, komt de waarheid over de toedracht van het drama langzaam boven water. De gebeurtenis gaat terug naar de periode waarin de Oosterscheldekering werd gebouwd en de scheepsbouw in Nederland nog een prominente plek in de maatschappij innam. Ik bedacht de verhaallijn vanuit deze aspecten en verwerkte daarin de historische invloed op het verhaal. Het plot ontwikkelde zich tijdens het schrijfproces waarin ik soms pauzes nam om de verhaallijn bij te schaven. Om de juiste structuur in het verhaal te brengen heb ik een aantal workshops gevolgd bij schrijfster Isa Maron die me heeft geleerd het verhaal volgens een theoretische opbouw uit te werken. Dat heeft me enorm geholpen om de moeilijke eindjes aan elkaar te knopen en het plot uiteindelijk goed in elkaar te laten vallen. Net zoals bij mijn eerste boek ontwikkelde het plot zich tijdens het schrijven tot ineens weer dat heerlijke gevoel kwam dat het klopte. Hopelijk heb ik ook bij dit plot het weer voor elkaar gekregen om de lezer te verrassen.

4. Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten? Ben je bezig met een volgend boek?
Het kriebelt meteen alweer om aan mijn derde boek te beginnen. Op dit moment ben ik bezig met het uitwerken van de verhaallijn. Zeker is dat ik blijf bij een spannend verhaal met een historische context waarbij innerlijke conflicten een vast thematiek zijn. Wat doe je als de waarheid achterhalen pijnlijker is dan voortleven met een illusie? Dat is de vraag waarmee ik mijn personages net als in Nachtschade en Het Weeskind van Haamstede weer wil laten strijden.

Lezersrecensie op Hebban

Ik vind de opzet van deze thriller erg fijn. De spanning wordt, na een heftige proloog, rustig opgebouwd. Uiteindelijk wordt hij echter behoorlijk groot. Op een gegeven moment is de dreiging bijna tastbaar. Heden en verleden wisselen elkaar op een natuurlijke manier af.

Het verhaal wordt beurtelings verteld vanuit Isa’s gezichtspunt in het heden en dat van haar schoonmoeder Hannah in het verleden. Ik vond dat beide verhaallijnen goed in balans waren. Vermoedens van Isa worden door de flashbacks van Hannah bevestigd, aangevuld of ontkracht. Steeds spelen de hoofdstukken uit beide verhaallijnen op elkaar in.

De spanning is met name psychologisch. Isa komt achter geheimen die ze nooit voor mogelijk had gehouden en durft op een gegeven moment vrijwel niemand meer te vertrouwen. Steeds als het verhaal in rustiger vaarwater lijkt te komen, duikt er weer een geheim op dat zorgt dat je als lezer verder wilt lezen. Ik werd ook steeds nieuwsgieriger naar hoe het echt zat.

Het einde vond ik vrij sterk. Ik kon goed begrijpen hoe het mogelijk was, maar had niet verwacht dat alles op die manier in elkaar zat. De verschillende verhaallijnen komen erg mooi bij elkaar.

Ik vond dit een goed verhaal, waarbij ook een stukje geschiedenis van de Deltawerken naar voren kwam. Zijdelings heeft de watersnoodramp er ook mee te maken. Dit boek is zeker net zo goed als Nachtschade, het eerste boek van deze schrijfster.

4 sterren

Geschreven door Bianca Brummelhuis


Lezersrecensie op Hebban

Een indrukwekkend verhaal aan de Zeeuwse kust met een verrassend en sterk uitgewerkt plot.
Mooie beschrijving van meerdere plaatsen in Zeeland.

Ik vond Nachtschade (eerste boek) al heel goed. Deze is nog beter!

5 sterren

Geschreven door Siets


Recensie op Thrillers And More

Angelique van der Bijl heeft met Het weeskind van Haamstede wederom een originele thriller geschreven waarbij ze oog heeft voor detail. Zowel de personages als de locatie hebben mij van het begin tot het eind weten te boeien. Een thriller zoals ik ze heel graag lees en ik daarom beoordeel met de maximale score.

Spanning: 5
Plot: 5
Leesplezier: 5
Schrijfstijl: 5
Originaliteit: 5
Psychologie: 5

Het weeskind van Haamstede krijgt van mij dik verdiend 5 sterren!

Geschreven door Bianca Maartense


Recensie op Mustreads or Not

De lezer wordt heen en weer geslingerd tussen 1982 en 2015, geslingerd omdat er een mysterieuze sfeer hangt in het nieuwste boek van Angelique van der Bijl.

Angelique van der Bijl debuteerde met haar thriller Nachtschade, een debuut waar zij trots op mag zijn, ligt hierdoor de lat hoog? Ik weet het niet, één ding weet ik wel de proloog van ‘Het weeskind van Haamstede’ zuigt de lezer het verhaal in, de korte vlot geschreven hoofdstukken laten je niet los en er blijkt maar een optie en dat is door lezen.

“Zwijgen. Het wordt geen waarheid zolang je er niet overpraat. Dan blijven je diepste geheimen
verborgen. Gewoon blijven ademhalen: dan gaat het leven gewoon door.”

Geheimen, geheimen, ‘Het weeskind van Haamstede’ gaat er gebukt onder. Angelique van der Bijl weet heel geleidelijk de geheimen te ontleden, zij doet dit in zo`n secuur tempo dat je door blijft lezen. Telkens weer word je als lezer geprikkeld, er hangt iets dreigends in de lucht maar het is lang ongrijpbaar. Van der Bijl speelt een psychologisch spelletje, de karakters in ‘Het weeskind van Haamstede’ zijn stuk voor stuk verdacht ieder op hun eigen manier. Mede hierdoor raak je in een leesflow, nieuwsgierig en getriggerd door de karakters word je meer en meer verweven in het verhaal.

Met ‘Het weeskind van Haamstede’ zet Angelique van der Bijl een zeer geduchte opvolger van ‘Nachtschade’ neer, haar tweede boek is wellicht psychologisch nog sterker, en de wendingen die zij aan het verhaal weet te geven maken ook dit boek tot een Mustread. Je raakt gevangen in de pengreep van, van der Bijl eenmaal begonnen betekend dat het boek uit moet ook, je wilt de geheimen van de Zeeuwse kust ontrafelen.

Geschreven door Moon Kager


Recensie op Samen lezen is leuker

Jeetjemina wat is dit boek anders dan Nachtschade en ben ik weer onder de indruk? Dat is een dikke ja. Nu hangt Het Weeskind van Haamstede niet van een spanning aan elkaar waar je een mes doorheen kunt snijden. Dit is geen ‘standaard thriller’, maar dit is sowieso een erg goed verhaal wat indruk maakt door de bijzondere en prachtige setting, door de karakters die steeds meer eigen worden. Hier is onderzoek gedaan en hier is goed over nagedacht. Is er dan geen spanning? Zeker wel, en een stuk gruwel wordt ook niet uit de weg gegaan, maar deze spanning is gedurende het verhaal meer van dreigende aard en dit mag de naam psychologische thriller dan ook zeker dragen.

De Deltawerken, de watersnoodramp, het zit op werkelijk prachtige wijze verweven in dit alles. Voeg daar o.a. het reilen en zeilen van een scheepswerf en een strandpaviljoen aan toe en je waant je in de wereld die Zeeland heet. Van der Bijl hanteert een kundige pen en deze mooie en prettig weg te lezen stijl is ook weer heel beeldend. Er wordt op fijne wijze geschakeld van het heden naar het verleden waarbij het verleden schuingedrukt wordt weergegeven. Het geeft extra duidelijkheid, maar dit leest minder fijn en had van mij dus niet gehoeven. Dit doet verder niks af aan de inhoud want beetje bij beetje kom je steeds meer te weten over de personages en de gebeurtenissen. Stap voor stap komen het heden en het verleden bij elkaar en je wil gewoon graag de uiteindelijke ontknoping weten.

Hoe zit het met de (vreselijke) geheimen in twee families en hoe raakt dit elkaar? Zit ik wel goed met mijn vertrouwen in bijvoorbeeld Hannah of ga ik straks lelijk op mijn smoel? Zowel de personages als de onderlinge relaties worden heel pakkend neergezet, wat een knap staaltje werk. Wanneer dan richting einde de dreiging piekt en je antwoord krijgt op alle vragen, dan is het nagenieten van weer een goed boek van eigen bodem.

Conclusie:
Het Weeskind van Haamstede is op een fraaie wijze doorspekt met een stuk geschiedenis, met geheimen en dreiging. Het is gevuld met een compleet, indrukwekkend verhaal over twee families die in het heden en het verleden, op ook brute wijze, met elkaar verbonden zijn.

Schrijfstijl: 4
Plot: 4
Spanning: 3.5
Psychologie: 4.5
Leesplezier: 4
Originaliteit: 4.5

Vier stralende sterren.

Geschreven door Karin Meinen


Recensie op AKO

''Het weeskind van Haamstede'' is een spannende psychologische thriller. Wow wat een verhaal en erg spannend, je wil maar verder lezen en weten hoe alles in mekaar zit/hoe het eindigt. Vlot geschreven, de verhaallijn van heden en verleden is makkelijk te volgen. Kortom erg goed in mekaar gezet deze thriller en nog beter dan ''Nachtschade''.

5 sterren

Geschreven door Joyce Creusen


Recensie op Vrouwenthrillers.nl

De verhaallijnen die zich in het verleden afspelen zijn cursief gedrukt en verhalen vanuit het perspectief van Hannah, in de derde persoon. Het heden verhaalt vanuit het perspectief van Isa, in de eerste persoon. Er is zo een goed onderscheid te maken tussen de schakelingen van de verhaallijnen maar dat is ook wel nodig om de hoeveelheid informatie goed tot je te nemen. Beetje bij beetje wordt er een familiegeschiedenis uit de doeken gedaan, een verleden met veel tragedie. Van der Bijl neemt er uitgebreid de tijd voor om de personages uit te werken en pas later in het verhaal is er het gevoel ze te leren kennen. Hoewel er met Isa wel bijna gelijk een band is, want als lezer ben je net zo nieuwsgierig als Isa. De proloog lijkt eerst al veel weg te geven maar niets is minder waar. Na de best heftige proloog zijn er nog zoveel ontwikkelingen en nog zoveel geheimen te ontrafelen en te onthullen dat het antwoord op de grote vraag nog lang uitblijft.

Ook met dit boek, Het Weeskind van Haamstede weet de auteur de lezer regelmatig op het verkeerde been te zetten en de lezer op fijne wijze nieuwsgierig te houden. De uitwerking van het verhaal is netjes gedaan, er is duidelijkheid in de verhaallijnen en de personages krijgen genoeg diepgang mee. De lijnen zijn mooi compact opgezet en worden steeds meer aan elkaar verbonden. Ook de plot weet de auteur goed verborgen te houden, helemaal voorspelbaar is het zeker niet. Alleen de spanning die in de lijn van de verwachting ligt blijft iets uit. Er is wel een goede spanning aanwezig, maar deze komt meer voort uit de familiegeschiedenis en al de bijbehorende geheimen. Door de hoeveelheid aan informatie wordt de spanning een beetje naar beneden gedrukt waardoor er geen nagelbijtende hoogte wordt bereikt. Het is een prachtig verhaal, een schitterende en indrukwekkende setting, en alles zo beschreven dat het moeilijk is los te laten, maar het voelt toch meer een spannende roman dan een echte thriller. Wel een spannende roman die gelezen moet worden en als er eenmaal begonnen is met lezen is stoppen onmogelijk. Het Weeskind van Haamstede laat je in een andere wereld stappen en meeleven met het tragische verleden van de personages. Van de Bijl laat met dit boek zien geen eendagsvlieg te zijn en weet definitief te overtuigen van haar schrijf- en verteltalent.

4,5 ster

Geschreven door Wendy Wenning