De Bucketlist

De BucketlistAnnette van Luyk
ISBN 978-90-8660-453-1
Prijs € 17,95
Verschijnt najaar 2021

Een vrouw krijgt na de dood van haar vriend, met wie ze twee jaar een relatie heeft gehad, een ongebruikelijk testament in handen. Daarin vraagt hij haar verschillende plekken in de wereld te bezoeken, die belangrijk voor hem zijn, maar waar hij door zijn vrij plotselinge dood na een kort ziekbed niet meer met haar naar toe kan gaan. Op elke bestemming ontmoet ze iemand uit het verleden van haar vriend en al haar onkosten worden vergoed.
In de eerste instantie is ze wat sceptisch en twijfelt ze of ze aan zijn laatste wens wil voldoen zonder zijn gezelschap. Maar de speciale verrassing, die ze zal erven aan het einde van haar reis, maakt haar dusdanig nieuwsgierig dat ze besluit de uitdaging aan te gaan.

Tien bestemmingen, tien opdrachten, tien bijzondere verhalen.

Een avontuurlijke feelgood-roman vol persoonlijke verhalen en een tikkeltje spanning.

‘Goedemorgen mevrouw de Graaf, komt u verder.’
De notaris, een kwiek mannetje met sprankelende ogen ach¬ter een rond brilletje, gaat mij voor door de lange gang van het statige herenhuis. Onze voetstappen echoën op de glimmende parketvloer. De muren zijn behangen met impressionistische schilderijen; een pompeuze kroonluchter aan het gewelfde plafond verspreidt een helder geel licht. Aangekomen in zijn werkkamer gebaart hij me te gaan zitten.
‘Dank u wel dat u zo snel kon komen.’ Hij gaat tegenover me zitten en kijkt me vriendelijk aan.
Ik neem plaats op een sierlijke, met fluweel beklede stoel en mijn ogen dwalen af naar de hoge mahoniehouten boekenkast achter hem. Een houten trap in de hoek moet toegang geven tot de bovenste rijen, minstens drie meter hoog.
De notaris slaat het dossier open dat voor hem ligt. ‘U bent ervan op de hoogte dat dit gaat over de erven van de heer Mastenbroek?’
Ik knik. ‘Ik wist niet dat hij een testament had. Ik bedoel… we zijn geen familie of zo.’
‘Maar u was wel zijn partner, toch?’
‘Ja, de afgelopen twee jaar. We woonden niet samen.’
De notaris pakt een dikke akte-envelop uit het dossier en schuift die naar mij toe. DIANA DE GRAAF staat er in blokletters op geschreven.
‘Wat is dit?’ vraag ik verbaasd.
‘Een paar dagen voor zijn overlijden heeft hij mij dit gestuurd. Ik ben zo vrij geweest het grondig te inspecteren. Het is namelijk vrij ongebruikelijk.’
Ik frons mijn wenkbrauwen. Wat is de bedoeling? Dat ik die envelop openmaak in zijn bijzijn?
De notaris knikt geruststellend, alsof hij mijn gedachten kan lezen. ‘Maak maar open.’
Voorzichtig trek ik het rode lintje los waarmee de envelop is gesloten, en gluur naar binnen. Een aantal kleinere enveloppen, sommige dik van het bubbeltjesplastic. Enkele mapjes met pa¬pieren. Stapeltjes bankbiljetten. En er glinstert iets in de onderste hoek.
‘Wat is dít?’ vraag ik nogmaals.
‘Dit is de nalatenschap die hij voor u heeft gemaakt toen hij zijn einde voelde naderen. Het zijn meer opdrachten dan dat het een daadwerkelijke erfenis is. Dat geld moet u vooral zien als onkostenvergoeding.’
‘Onkostenvergoeding?’ Mijn hoofd begint te tollen.
‘Er zit een persoonlijke brief bij, die heb ik niet geopend. Maar in een begeleidende brief aan mij gericht, schrijft meneer dat hij u vraagt na zijn dood een aantal mensen op te zoeken. Mensen aan wie hij nog wat verschuldigd is. Of waarvan hij graag wil dat u die leert kennen.’ Hij wrijft glimlachend in zijn handen. ‘Het ziet ernaar uit dat hij u flink gaat bezighouden de komende tijd. Wat een schooier, hè?’

1. De Bucketlist vertelt over een reis langs tien bestemmingen, waar de hoofdpersoon niet alleen haar overleden vriend, maar ook zichzelf steeds beter leert kennen. Hoe kwam je op het idee om dit verhaal op deze manier te schrijven?
Na Roadtrip Italia wilde ik graag weer een reisavontuur schrijven dat een flinke impact heeft op het leven van een vrouw. Een wereldreis langs het turbulente verleden van een overleden partner die daar tijdens zijn leven vrij zwijgzaam over was, leek me een interessant gegeven. Welke lijken komen er dan uit de kast? En hoe gaat de hoofdpersoon daarmee om?

2. Hoeveel eigen ervaring zit er in dit boek? Ben je op alle tien de bestemmingen zelf ook geweest?
Er zit veel eigen ervaring in dit boek. Ik ben bijna overal zelf geweest, vaak zelfs meerdere keren. Ik heb mijn eigen levenservaring gebruikt als achtergrond op meerdere bestemmingen. Niet dat ik alles zelf heb meegemaakt, maar de omgeving, de mensen, en de cultuur waarbinnen de verhalen zich afspelen zijn mij bekend. Ik heb ook boeiende verhalen van anderen gebruikt waarover ik gelezen of gehoord heb. En zelfs even teruggegrepen naar enkele personages uit mijn debuutroman Een Perfecte Illusie.

3. Welke van de tien bestemmingen heeft jouw persoonlijke voorkeur? En is dat voor de hoofdpersoon ook een bijzondere bestemming?
De mysterieuze eindlocatie (waar zich tevens de erfenis bevindt) heeft veel indruk op me gemaakt, en het is voor Diana ongetwijfeld de meest bijzondere bestemming. Verder ligt in Indonesië een deel van mijn roots, het is het land waar mijn vader is geboren en getogen, dus Bandung is misschien wel het meest persoonlijke verhaal. De Libanese cultuur, die in twee verhalen een rol speelt (al wordt dat land zelf niet bezocht), is onderdeel van mijn eigen verleden. De verhalen op Hawaii en Great Andaman zijn vooral spannend!

4. Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten? Ben je bezig met een volgend boek?
Er komt zeker een vierde roman. Binnenkort vertrek ik naar Oostenrijk voor een aantal gesprekken met een dappere vrouw, opgegroeid in een extreme sekte, waar ze zich met ongelooflijke wilskracht aan onttrokken heeft. Na veel omzwervingen is ze neergestreken in Oostenrijk en daar heeft ze een nieuw bestaan opgebouwd. Ik voel me zeer vereerd dat zij wil meewerken aan een spannende roman gebaseerd op haar levensverhaal.

Er zijn (nog) geen recensies beschikbaar.