Salomonsoordeel

SalomonsoordeelMartyn van Beek
ISBN 978-90-8660-402-9
Prijs € 19,95
Verschijnt voorjaar 2020

Een kort moment van onoplettendheid verandert het leven van Sanne en David Soesterberg voorgoed. Hun anderhalf jaar oude dochter Marit verdwijnt tijdens een dagje strand en blijft spoorloos. Vijf jaar later zitten beiden emotioneel uitgeput aan de rand van de afgrond en besluiten ze hun laatste troef in te zetten: ze werken mee aan een tv-uitzending van misdaadjournalist Eric de Winter. Er komen honderden nieuwe tips binnen, waarvan enkelen leiden naar een klooster in Wallonië. De zoektocht brengt ze uiteindelijk naar het dorpje Vielsalm in Franstalig België. Alles wijst erop dat de zevenjarige geadopteerde dochter van het gezin Phillipart eigenlijk Marit Soesterberg is. Dat is het begin van een enorm getouwtrek tussen Nederlandse en Belgische autoriteiten om de waarheid boven tafel te krijgen. Als het uiteindelijk allemaal te lang duurt is het Sanne Soesterberg die haar geduld verliest. Ze neemt het heft in eigen handen en gaat de confrontatie aan met de familie Phillipart.

‘Sanne? Waar is Marit?’
‘Die was toch met jou meegelopen?’ zeg ik met trillende stem.
Hij rukt zich los en loopt een paar rondjes om de tent. Daarna gaat hij voor me staan.
‘Nee, natuurlijk niet. Dat zeg ik dan toch. Hoe lang ben jij haar kwijt?’
‘Toen jij bier ging halen. Ik dacht dat ze met jou mee was.’
‘Verdomme, Sanne. Dat is tien minuten geleden.’ Weer kijkt hij om zich heen. ‘Jij blijft hier. Ik loop naar de post van de strandwachten.’
Ik kijk hem na, terwijl tientallen opties zich op hetzelfde moment aandienen in mijn hoofd. Ze worden allemaal weggewuifd en ik hou me aan de instructies van David. Weer gaan er minuten voorbij. Dan staat er een strandwacht voor mijn neus en loopt David mij voorbij zonder iets te zeggen. Hij begint buren aan te spreken, terwijl de strandwacht mijn verhaal wil horen.
‘Ze zat voor me te spelen. Op een meter, hooguit. Ik draaide me om, zodat ik iets uit mijn strandtas kon pakken. Dat duurde een paar seconden, misschien tien. Wellicht was ik iets langer afgeleid door de buren, maar ook dat is secondewerk. En toen was ze er niet meer.’ De jongen kijkt me een paar tellen aan met ogen vol onbegrip, draait zich dan om en begint in een portofoon te praten. De woorden branding, zoektocht, vermist en zee maken me gek en ik raak nu echt in paniek.
Machteloos sta ik om me heen te staren, terwijl het lijkt alsof tien versies van mezelf in mijn oor staan te schreeuwen. Ik kan geen keuze maken uit alle mogelijkheden en blijf stokstijf staan. David rent ondertussen het strand op en neer en spreekt constant mensen aan. De strandwachten zijn nu met zes mensen sterk de branding aan het doorzoeken en een rubber boot vaart langzaam langs de kustlijn. Ik weet zeker dat het laatste verspilde moeite is, want Marit is echt niet in haar eentje naar de zee gelopen. Ze begint al te gillen als ze dertig seconden alleen is en zoekt constant de nabijheid van haar vader of moeder. De keren dat ze eerder uit het zicht was verdwenen was het een kwestie van tijd geweest voor haar gekrijs me in de juiste richting wees. Nu is het al angstvallig vijftien minuten doodstil. Ik begin onbedaarlijk te huilen en een wildvreemde vrouw slaat haar arm om me heen.
‘Verdomme, Sanne. Verdomme.’ David komt naast me staan en de vrouw neemt wat afstand. Er wellen nu ook tranen in zijn ooghoeken.
Ik beland in een nog hysterischere huilbui. Wanhopig klamp ik me aan hem vast en na een paar tellen slaat hij ook zijn armen om me heen. ‘Het is mijn schuld’, snik ik. ‘Ik had nooit mogen denken dat ze met jou mee was gegaan. Tien seconden, David. Langer was het niet.’
‘Ze wordt vast wel gevonden’, klinkt het onzeker. ‘Vanavond lachen we erom.’
Ik zeg niets en kijk naar de mensen om ons heen. Tientallen toeristen staan op een afstandje te staren en te wijzen. Ik herken de afkeurende blikken. Welke moeder verliest haar dochter op het strand?
Deze trut dus.
Een mama die vanavond echt niet gaat lachen als alles met een sisser af blijkt te lopen. Op de een of andere manier geloof ik er niet in. Er is zojuist iets gebeurd dat mijn leven overhoop heeft gegooid. Vanaf vandaag is alles anders, dit komt nooit meer goed. Waarom weet ik niet, maar deze wetenschap is alom aanwezig.
Dit is de eerste dag waarop mijn leven volledig op zijn kop staat. Er is geen licht aan het einde van de tunnel. Dit keer niet. Nu is alles anders.

Het eerste jaar heb ik gezocht.
Het tweede jaar gehuild.
In het derde jaar gevloekt en geschreeuwd.
Van het vierde jaar kan ik me niets meer herinneren.
Dit vijfde jaar beleef ik in een grote mist. Ik ben volkomen lamgeslagen.

Mijn dochter is weg en dat is mijn schuld.

1. Net als in je vorige boek Engel zonder Vleugels neemt in Salomons oordeel een wanhopige ouder het heft in eigen handen. Wat spreekt jou zo aan aan dit thema?
Eigenlijk is het een beetje toeval. Misschien dat het is ontstaan tijdens het schrijven van Engel zonder Vleugels. Mijn idee voor Salomonsoordeel was om een thriller te schijven, zonder dat er een duidelijke misdaad had plaatsgevonden. Het hoeft niet altijd moord en doodslag te zijn om spannend te zijn.

2. Kun je iets vertellen over je schrijfproces? Waar vind je inspiratie voor een verhaal? Werk je de verhaallijn van te voren uit of ontwikkelt zich dat tijdens het schrijven?
Ik heb bijna altijd wel een volledig uitgewerkte synopsis van het verhaal. Soms wijk ik daar flink vanaf als de logische gebeurtenissen in het verhaal me op een ander spoor brengen. In dit geval wilde ik wel een moderne vertelling van het Salomonsoordeel maken, waardoor ik wat meer vast zat aan het oorspronkelijke plan.

3. Het boek speelt zich gedeeltelijk af in Wallonië. Ken je die streek goed?
Helemaal niet zelfs. Een paar jaar geleden in de Ardennen geweest. De locatie is meer gekozen op het gegeven dat het Franstalig is en daarmee een extra element in het verhaal.

4. Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten? Ben je bezig met een volgend boek?
Ik heb al meerdere uitgewerkte verhalen op de plank liggen en mijn hoofd zit vol ideeën. Ik denk dat Eric de Winter en Ayse Beyaz nog lang niet klaar zijn.

Lezersrecensie op Hebban

Een boek waaraan ik begon en niet meer weg kon leggen. Goed geschreven, loopt als een trein. Spannend, realistisch verhaal waar ik helemaal in opging. Telkens nieuwe wendingen zodat het bleef boeien tot de laatste pagina. Toen ik het boek uit had bleef het nog lang in mijn hoofd ‘hangen’.

5 sterren

Geschreven door Bianca


Lezersrecensie op Hebban

Als je aan dit boek begint, kun je het niet wegleggen en wil je het in 1 keer uitlezen! De boeken van deze schrijver zijn altijd heel spannend en magnifiek geschreven. Ik ben fan!

5 sterren

Geschreven door Ilse


Lezersrecensie op Hebban

Opnieuw een titel van mijn favoriete auteur! Opnieuw nog beter dan de vorige. Lezen, lezen, lezen!

5 sterren

Geschreven door Marley


Lezersrecensie op Hebban

Het volgende boek van deze schrijver in 1x uitgelezen. Hij schrijft op een manier waarop je wil weten hoe het allemaal afloopt. Goed, meeslepend verhaal en je verplaatst je in de personages. Dit heeft nu echt een doorbraak verdiend.
Wacht vol spanning op het volgende boek Martyn.

5 sterren

Geschreven door Jonas


Lezersrecensie op Hebban

Meerdere facetten maken dit verhaal bijzonder. Een moeder die haar dochter verliest. De relatie met haar man die daardoor erg slecht geworden is. De hoop op een bevredigende zoektocht en de taal- en cultuurbarriere tussen Nederland en Wallonië.

Tijdens het lezen werd ik Marit Soesterberg en voelde haar pijn en verdriet. Een spannend verhaal zonder bloedvergieten. Mijn nummer 1 in de Hebban Top 25.

5 sterren

Geschreven door Marit


Lezersrecensie op Hebban

Op advies van een vriendin dit boek gelezen. Te bizar voor woorden dat ik het in 1 keer heb uitgelezen! Wat een mooi en ontroerend verhaal over een superspannend zoektocht van een moeder naar haar kind.
Erg benieuwd naar het andere werk van deze auteur.

5 sterren


Lezersrecensie op Hebban

Een jaar na Engel zonder vleugels schrijft Martyn van Beek opnieuw een thriller met een kind in de hoofdrol. Maar daar houdt dan ook onmiddellijk iedere overeenkomst met Salomonsoordeel op. Dit is een thriller, die daadwerkelijk uitblinkt in spanning, ijzersterke personages, een fascinerende verhaallijn en met name originaliteit. Daar waar in veel thrillers de actie en het bloedvergieten de belangrijkste bron van leesplezier zijn, is dat in Salomonsoordeel toch echt de manier waarop het verhaal wordt verteld. Echte harde actie vindt je in dit boek nauwelijks terug en toch is de psychologische spanning vanaf de proloog voelbaar.

Alle personages in Salomonsoordeel zijn even krachtig en uniek goed uitgewerkt. We kennen Eric de Winter al uit het vorige avontuur. Hij wordt hier vakkundig verder uitgediept, waardoor we hem steeds beter leren kennen, vooral ook zijn onhebbelijke eigenschappen. Ook de nieuwelingen verschijnen zonder uitzondering op de juiste wijze ten tonele waarbij met name Sanne Soesterberg een speciale vermelding verdiend. Wees erop voorbereid dat sommige scènes zo levensecht zijn beschreven dat je al haar wanhoop, pijn, verdriet en boosheid daadwerkelijk zelf gaat ervaren. Dit is zonder overdrijven een unieke leeservaring te noemen.

Martyn van Beek beleeft met Salomonsoordeel zijn definitieve doorbraak als auteur. Door alle denkbare schrijftechnieken op de juiste manier toe en in te passen, verdient hij een plek tussen de absolute top in het thrillergenre. De gevierde namen hebben er een serieus te nemen concurrent bij.

5 sterren

Geschreven door Gert


Recensie op In de boekenkast

Martyn van Beek heeft met Salomonsoordeel een boek geschreven dat je als lezer pakt. De opbouw is goed en door de vlotte schrijfstijl vlieg je door het verhaal heen. Ondanks dat sommige delen wat afstandelijk aanvoelen, blijft de spanningsboog hoog. Ik wilde weten wat de reden was van deze ontvoering. Het eind is goed uitgedacht en enigszins verrassend.

Eerder schreef Martijn van Beek onder andere al Engel zonder vleugels en De strijders van Ta’ab. Salomonsoordeel is voor mij de eerste kennismaking met deze Nederlandse auteur. Ik heb genoten van zijn schrijfstijl en opbouw van het verhaal. Het verhaal is goed uitgedacht en de gebeurtenissen volgen elkaar goed op. De climax is verrassend en is absoluut een heerlijke afsluiting van dit boek.

4 sterren

Geschreven door Antoinette van Steeg