De gulden duvel en de brief

De gulden duvel en de briefNatascha Hoiting
ISBN 978-90-8660-421-0
Prijs € 16,95
Verschijnt oktober 2020

Amsterdam, 1667. Nicolas van Raeven, een jonge, gerespecteerde handelaar in schilderijen, wordt gevraagd te helpen bij het oppakken van een verkoper van gestolen kunst. Al snel weet hij met de misdadiger in contact te komen en een band met hem op te bouwen. Maar het is iemand anders in zijn huishouden die Nicolas’ aandacht trekt. Een jongeman die niet degene lijkt te zijn voor wie hij zich uitgeeft. Voordat hij kan achterhalen wat zijn geheim is, verneemt hij echter verontrustend nieuws. Een schilderstuk, ooit gemaakt door zijn eigen vader, zal gestolen worden. Dit moet en zal Nicolas verhinderen.
Wat een simpele taak lijkt, blijkt verregaande gevolgen te hebben. Nicolas raakt ongewenst betrokken bij de Slag bij Chatham waar hij de moord op een van de belangrijkste helden van de Republiek moet voorkomen.

Een historische roman over een zwaar verraad in de roerige tijden rondom de tweede Engelse oorlog.

Zodra we aan boord van de Zeven Provinciën zijn, haast Van Ghent zich naar de kajuit van de admiraal.
Ik blijf in de gang achter en wacht geduldig af tot ik opgehaald zal worden. Ik laat mezelf op de grond zakken en observeer hoe de een na de andere hooggeplaatste zeeman door de deur verdwijnt. Hoe ze allen in de kajuit passen, is me een raadsel, de opkomst is groot.
Zodra de laatste man de hut is binnengegaan, ga ik het dek op waar het nu kalm is. Op verschillende punten staat er bewaking, maar ondanks dat er honderden mannen op dit fregat verblijven merk ik daar weinig van.
De laaghangende zon verdwijnt achter een wolk. Ik sla mijn mantel wat dichter om me heen. Door de aanhoudende noorderwind is het erg fris.
Ik ga weer naar binnen.
Uit de kajuit van de admiraal klinken geagiteerde stemmen. Geïnteresseerd loop ik wat dichter naar de deur in de hoop iets mee te krijgen van wat er besproken wordt. Een kalme, maar voor mij onverstaanbare stem voert de boventoon, totdat er rumoer opspeelt.
‘Wat een belachelijk plan,’ wordt er geroepen. ‘Het kan niet anders dan dat dit bedacht is door een landrot!’
Een onverstaanbaar kabaal breekt uit totdat iemand luidruchtig zijn zegje doet. Het brengt de rest tot zwijgen.
‘En u vertrouwt erop dat die Engelse loodsen ons veilig langs rotsen en over de ondieptes van die getijderivier zullen leiden? Waanzin!’
‘Waarom wachten we niet totdat de Friese en Zeeuwse schepen zich bij ons gevoegd hebben? Dit is gekkenwerk!’ roept weer een ander.
Een stem die ik nog niet eerder heb gehoord, roept de menigte tot orde. Ik vang vlagen van zijn woorden op, maar wat ik ervan meekrijg is krachtig; de man maakt vergelijkingen met de watergeuzen die ervoor gezorgd hebben dat Holland werd bevrijd van de Spanjaarden. Hij pocht dat Holland sindsdien een grootmacht is. Hartstochtelijk maakt hij duidelijk dat hij, ondanks dat hij zelf geen zeeman of soldaat is, meer vertrouwen in de manschappen heeft dan ze zelf hebben.
Ik frons. Wat doet iemand die geen ervaring op zee heeft bij deze bespreking? Dit kan maar een ding betekenen, het is Cornelis de Witt die het zelfvertrouwen van de mannen probeert op te vijzelen.

1. Je hebt eerder twee boeken geschreven waarin de schilderkunst een hoofdrol speelde. Ook in dit boek speelt schilderkunst een rol. Waarom heb je hiervoor gekozen? Heb je zelf een band met schilderkunst?
Vanaf de eerste les kunstgeschiedenis die ik tijdens mijn studie kreeg, was ik direct gefascineerd door kunst. Met name de zeventiende-eeuwse schilderkunst kon mij erg boeien. Gedurende die eeuw veranderden de voorstellingen op schilderijen. Minder vaak werden er religieuze afbeeldingen geschilderd, maar kreeg je meer een inkijkje in het dagelijkse leven van die tijd. Deze liefde is altijd gebleven en komt, min of meer per toeval, ook in alle drie boeken die uitgegeven zijn aan de orde.

2. Het verhaal speelt zich af in 1667, rond de tweede Engelse oorlog. Heb je veel research moeten doen om de historische details goed te kunnen weergeven? En hoe heb je dat aangepakt?
Ik heb voor De Gulden Duvel en de Brief ontzettend veel research gedaan. Het boek gaat over Nicolas van Raeven, een handelaar in schilderijen, die ongewenst bij de Slag bij Chatham betrokken raakt. Door studies die ik heb gevolgd wist ik al redelijk veel van de zeventiende eeuw af, maar ik ben hier voor deze roman nog dieper ingedoken. Zo heb ik veel onderzoek gedaan naar de conflicten die er tussen de Republiek en Engeland gaande waren, maar heb ik ook zoveel mogelijk dagelijkse zaken proberen te achterhalen, zoals bijvoorbeeld wat er in die periode tijdens het eten op tafel geserveerd werd en wat voor kleding men droeg. Alles om het verhaal zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken. Hiervoor heb ik onder andere veel boekresearch gedaan en documentaires gekeken, maar was ik ook vaak in musea te vinden zoals het Rembrandthuis, het Rijksmuseum en het Westfries museum.

3. Je vorige twee boeken vielen in het genre "spannende liefdesroman". De Gulden Duvel en de Brief is een historische roman. Kun je aangeven waarom je nu voor dit genre gekozen hebt? Is dit een nieuwe richting in je schrijfcarrière?
Door Sonata en Scarlatto lijkt het alsof het schrijven van contemporaine, spannende liefdesromans altijd mijn genre is geweest, maar dit is niet zo. De eerste verhalen die ik als tienermeisje schreef speelden zich altijd af in het verleden. Dat is mijn grote passie. Een van de redenen daarvoor is dat het schrijven over historie het reizen door de tijd mogelijk maakt. Je raakt zo verweven met de manier van leven in die periode, dat je als het ware teruggaat in de geschiedenis. Dit voelt voor mij aan als pure rijkdom.

4. Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten? Ben je bezig met een volgend boek?
Momenteel ben ik research aan het doen voor een nieuw boek dat zich wederom in de zeventiende eeuw afspeelt. Het zal opnieuw voor een groot deel gebaseerd zijn op waargebeurde feiten. Helaas kan ik hier nog niet meer over vertellen, alleen dat het een enorm project gaat worden. Iets waar ik ontzettend naar uitkijk!

Er zijn (nog) geen recensies beschikbaar.