De gulden duvel en de brief

De gulden duvel en de briefNatascha Hoiting
ISBN 978-90-8660-421-0
Prijs € 16,95
Verschijnt oktober 2020

Amsterdam, 1667. Nicolas van Raeven, een jonge, gerespecteerde handelaar in schilderijen, wordt gevraagd te helpen bij het oppakken van een verkoper van gestolen kunst. Al snel weet hij met de misdadiger in contact te komen en een band met hem op te bouwen. Maar het is iemand anders in zijn huishouden die Nicolas’ aandacht trekt. Een jongeman die niet degene lijkt te zijn voor wie hij zich uitgeeft. Voordat hij kan achterhalen wat zijn geheim is, verneemt hij echter verontrustend nieuws. Een schilderstuk, ooit gemaakt door zijn eigen vader, zal gestolen worden. Dit moet en zal Nicolas verhinderen.
Wat een simpele taak lijkt, blijkt verregaande gevolgen te hebben. Nicolas raakt ongewenst betrokken bij de Slag bij Chatham waar hij de moord op een van de belangrijkste helden van de Republiek moet voorkomen.

Een historische roman over een zwaar verraad in de roerige tijden rondom de tweede Engelse oorlog.

Zodra we aan boord van de Zeven Provinciën zijn, haast Van Ghent zich naar de kajuit van de admiraal.
Ik blijf in de gang achter en wacht geduldig af tot ik opgehaald zal worden. Ik laat mezelf op de grond zakken en observeer hoe de een na de andere hooggeplaatste zeeman door de deur verdwijnt. Hoe ze allen in de kajuit passen, is me een raadsel, de opkomst is groot.
Zodra de laatste man de hut is binnengegaan, ga ik het dek op waar het nu kalm is. Op verschillende punten staat er bewaking, maar ondanks dat er honderden mannen op dit fregat verblijven merk ik daar weinig van.
De laaghangende zon verdwijnt achter een wolk. Ik sla mijn mantel wat dichter om me heen. Door de aanhoudende noorderwind is het erg fris.
Ik ga weer naar binnen.
Uit de kajuit van de admiraal klinken geagiteerde stemmen. Geïnteresseerd loop ik wat dichter naar de deur in de hoop iets mee te krijgen van wat er besproken wordt. Een kalme, maar voor mij onverstaanbare stem voert de boventoon, totdat er rumoer opspeelt.
‘Wat een belachelijk plan,’ wordt er geroepen. ‘Het kan niet anders dan dat dit bedacht is door een landrot!’
Een onverstaanbaar kabaal breekt uit totdat iemand luidruchtig zijn zegje doet. Het brengt de rest tot zwijgen.
‘En u vertrouwt erop dat die Engelse loodsen ons veilig langs rotsen en over de ondieptes van die getijderivier zullen leiden? Waanzin!’
‘Waarom wachten we niet totdat de Friese en Zeeuwse schepen zich bij ons gevoegd hebben? Dit is gekkenwerk!’ roept weer een ander.
Een stem die ik nog niet eerder heb gehoord, roept de menigte tot orde. Ik vang vlagen van zijn woorden op, maar wat ik ervan meekrijg is krachtig; de man maakt vergelijkingen met de watergeuzen die ervoor gezorgd hebben dat Holland werd bevrijd van de Spanjaarden. Hij pocht dat Holland sindsdien een grootmacht is. Hartstochtelijk maakt hij duidelijk dat hij, ondanks dat hij zelf geen zeeman of soldaat is, meer vertrouwen in de manschappen heeft dan ze zelf hebben.
Ik frons. Wat doet iemand die geen ervaring op zee heeft bij deze bespreking? Dit kan maar een ding betekenen, het is Cornelis de Witt die het zelfvertrouwen van de mannen probeert op te vijzelen.

1. Je hebt eerder twee boeken geschreven waarin de schilderkunst een hoofdrol speelde. Ook in dit boek speelt schilderkunst een rol. Waarom heb je hiervoor gekozen? Heb je zelf een band met schilderkunst?
Vanaf de eerste les kunstgeschiedenis die ik tijdens mijn studie kreeg, was ik direct gefascineerd door kunst. Met name de zeventiende-eeuwse schilderkunst kon mij erg boeien. Gedurende die eeuw veranderden de voorstellingen op schilderijen. Minder vaak werden er religieuze afbeeldingen geschilderd, maar kreeg je meer een inkijkje in het dagelijkse leven van die tijd. Deze liefde is altijd gebleven en komt, min of meer per toeval, ook in alle drie boeken die uitgegeven zijn aan de orde.

2. Het verhaal speelt zich af in 1667, rond de tweede Engelse oorlog. Heb je veel research moeten doen om de historische details goed te kunnen weergeven? En hoe heb je dat aangepakt?
Ik heb voor De Gulden Duvel en de Brief ontzettend veel research gedaan. Het boek gaat over Nicolas van Raeven, een handelaar in schilderijen, die ongewenst bij de Slag bij Chatham betrokken raakt. Door studies die ik heb gevolgd wist ik al redelijk veel van de zeventiende eeuw af, maar ik ben hier voor deze roman nog dieper ingedoken. Zo heb ik veel onderzoek gedaan naar de conflicten die er tussen de Republiek en Engeland gaande waren, maar heb ik ook zoveel mogelijk dagelijkse zaken proberen te achterhalen, zoals bijvoorbeeld wat er in die periode tijdens het eten op tafel geserveerd werd en wat voor kleding men droeg. Alles om het verhaal zo waarheidsgetrouw mogelijk te maken. Hiervoor heb ik onder andere veel boekresearch gedaan en documentaires gekeken, maar was ik ook vaak in musea te vinden zoals het Rembrandthuis, het Rijksmuseum en het Westfries museum.

3. Je vorige twee boeken vielen in het genre "spannende liefdesroman". De Gulden Duvel en de Brief is een historische roman. Kun je aangeven waarom je nu voor dit genre gekozen hebt? Is dit een nieuwe richting in je schrijfcarrière?
Door Sonata en Scarlatto lijkt het alsof het schrijven van contemporaine, spannende liefdesromans altijd mijn genre is geweest, maar dit is niet zo. De eerste verhalen die ik als tienermeisje schreef speelden zich altijd af in het verleden. Dat is mijn grote passie. Een van de redenen daarvoor is dat het schrijven over historie het reizen door de tijd mogelijk maakt. Je raakt zo verweven met de manier van leven in die periode, dat je als het ware teruggaat in de geschiedenis. Dit voelt voor mij aan als pure rijkdom.

4. Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten? Ben je bezig met een volgend boek?
Momenteel ben ik research aan het doen voor een nieuw boek dat zich wederom in de zeventiende eeuw afspeelt. Het zal opnieuw voor een groot deel gebaseerd zijn op waargebeurde feiten. Helaas kan ik hier nog niet meer over vertellen, alleen dat het een enorm project gaat worden. Iets waar ik ontzettend naar uitkijk!

Recensie op Thrillers and More

Sta jij in een museum ook wel eens zo dromerig te kijken naar die realistische schilderijen van zeeslagen? Denkend aan hoe het moet zijn geweest om te leven in die tijd? Dat moet Natascha Hoiting ook hebben gedacht toen ze De Gulden Duvel en de brief schreef, kan ik mij zo voorstellen.

Als geïnteresseerde in de verhalen achter de machtige zeeslagen die een keerpunt in onze Vaderlandse geschiedenis zijn geweest, waarin “grote daden werden verricht door admiralen met kleine namen”, liet de cover mij al niet los. Na het openslaan van het boek is het net alsof je zo’n schilderij bent binnengestapt, een portaal naar een andere tijd. Een geromantiseerd beeld, uiteraard, maar een die overtuigend is geschreven en je niet loslaat tot het eind.

Met een fijne schrijf- en vertelstijl neemt de auteur je aan de hand mee door de straten van het Amsterdam van 1667. Zonder verzeild te raken in een verhaal vol oubollige termen en historische feiten, heeft Natascha Hoiting een fijne balans weten te vinden tussen historische gebeurtenissen en een spannend avonturenverhaal.

De Gulden Duvel en de brief is een verhaal over de relatie tussen een zoon en zijn vader. Over verbroken familiebanden, liefde, patriotisme, heldendaden en verraad. Maar ook over een land dat op zoek is naar vergelding, eerherstel en een eigen identiteit. Een verhaal dat je ook uitnodigt om je te verdiepen in de waargebeurde gebeurtenissen in het boek, voor de liefhebber dus.

Plot: 4,5
Leesplezier: 5
Schrijfstijl: 5
Originaliteit: 5
Psychologie: 5

5 sterren voor De Gulden Duvel en de brief

Geschreven door Alexander


Biblion-recensie

Spannende historische roman tegen de achtergrond van de Tweede Engelse Oorlog in het jaar 1667, toen de Republiek onder leiding van Michiel de Ruyter een succesvolle aanval deed op de Engelse vloot op de Medway, ondanks de ketting voor de haven van Chatham. De gebeurtenissen spelen zich af aan de vooravond van en tijdens de tocht. Nicolas van Raeven is een gerespecteerde Amsterdamse kunsthandelaar en -kenner. Zijn vriend Evert, assistent van de schout, vraagt te helpen bij de ontmaskering en aanhouding van de kunstheler Jasper Claes. Nicolas zoekt contact met Claes, diens berekende zus Anna en de vreemde bediende Fred. Hij ontdekt dat er een roof wordt beraamd, maar wanneer hij dit wil voorkomen, wordt hij voor de dader aangezien. Bovendien worden er brieven in zijn huis gevonden met bewijs van spionage voor de Engelsen. Hij belandt in een intrige van persoonsverwisseling, verraad en een moordcomplot. De auteur, die eerder de spannende liefdesromans 'Sonata'* (2018) en 'Scarlatto'** (2019) publiceerde, schreef een meeslepend verhaal voor wie van geschiedenis en vooral van spanning houdt. Met verantwoording en bronnen. Mooie verwerking van de titel in het verhaal. *2018-03-0866 (2018/11) ; **2018-52-5070 (2019/18).

Geschreven door Dr. Nelleke Manneke


Lezersrecensie op Hebban

De Gulden Duvel en de Brief is uitmuntend mooi geschreven en transformeert daardoor naar prachtig. Auteur Natascha Hoiting weet de lezer door heel het boek heen aan de tekst te binden. De tekst ook die deze beeldend maakt en tot doorlezen uitnodigt. Wederom een meesterwerk aan mijn collectie mogen toevoegen, en dat met grote dank!

5 sterren

Geschreven door Hans Oud


Lezersrecensie op Hebban

De gulden duvel en de brief is een boek waar fictie en geschiedenis heel goed met elkaar verweven zijn. Met onverwachte wendingen. Het tijdsbeeld wordt goed weergegeven en je waant jezelf in die tijd, tijdens het lezen. Het is een boek dat je er toe verleid om het in 1 adem uit te lezen. Omdat het moeilijk is weg te leggen. Er zit spanning en romantiek in, maar ook de gevoelens van verdriet, woede en ongeloof kom je in dit boek tegen.
Ik vind het zeker een aanrader om te lezen.

5 sterren

Geschreven door Marga


Recensie op The New Royalty World

Met het boek ” De Gulden Duvel en de brief” duiken we de geschiedenis in. Een historische roman, een gerne dat boeiend kan zijn indien een boek goed geschreven is. Dat is met dit boek zeker het geval. Het verhaal weet je te grijpen van begin tot het eind. Dat komt mede door de vlotte manier van schrijven van de auteur. Maar dat niet alleen, je merkt dat er een zeer goed research aan het boek is voorafgegaan. Bekende historische personages als Johan de Witt , Cornelis de Witt, Willem Joseph van Ghent en De Ruyter komen voorbij, maar ook de strijd met de Engelsen, de Slag bij Chatham of onder de kenners ook bekend als de Slag bij de Medway. Een succesvolle Nederlandse aanval op de Engelse oorlogsvloot in juni 1667 tijdens de Tweede Engels-Nederlandse Oorlog. Heerlijke passages om te lezen.

Het verhaal weet de lezer zeer te boeien, je ervaart het alsof je er zelf bij bent, je proeft de sfeer uit die tijd. Het boek is dan ook moeilijk weg te leggen. Het verhaal is natuurlijk fictie, maar de achtergronden zoals de Engelse oorlog is pure geschiedenis. Om fictie en non fictie zo te kunnen combineren is een gave. Het is zeker niet gemakkelijk om een fictief verhaal met de geschiedenis te mixen. In dit boek is dat zeker goed gelukt.

Samengevat: Een heerlijke duik in de geschiedenis, met een spannend verhaal. Een verhaal dat je aandacht goed weet vast te houden. Boeiende personages en een goede research. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van geschiedenis en kunst. Daarbij was het een prettige kennismaking met het werk van Natascha Hoiting.

Geschreven door Elma