De kroonprins

De kroonprinsJacob Vis
ISBN 978-90-8660-413-5
Prijs € 19,95
Verschijnt najaar 2020

Historica Julia Wevers doet een promotieonderzoek naar de beweegredenen van Nederlandse vrouwen om als bruid van een IS-strijder naar het oorlogsgebied in het Midden-Oosten te reizen. Bij alle vrouwen liep de bruidsvlucht slecht af. Hun man is dood, gevlucht of gevangen genomen en zij zitten met duizenden lotgenoten in gevangenkampen in Noord-Syrië. De Nederlandse IS-bruiden willen terug naar het vaderland, maar hun kansen zijn miniem. Julia heeft een bijzonder motief voor haar onderzoek. Haar vriend Ahmed Al Rachid, de beoogde kroonprins van IS, leidde jarenlang een dubbelleven als mol in Nederland. In 2017 pleegde hij een aanslag op de regeringsleiders van Rusland, Oekraïne en Nederland die op het nippertje mislukte. Ahmed kreeg dertig jaar gevangenisstraf die hij uitzit in Vught. Julia, die geen flauw vermoeden had van het dubbelleven van haar vriend, blijft hem tijdens zijn gevangenschap trouw bezoeken. Ze verricht haar onderzoek in Syrië met een team van de AIVD onder leiding van topspion Rein Meesters. Hun rapport maakt indruk op het kabinet, maar het politiek beladen voornemen om de vrouwen terug te halen breekt abrupt als IS op de Dam een aanslag pleegt waarbij tientallen doden vallen.

Het drietal deinsde achteruit alsof ik ze met een pistool had bedreigd. De voorvrouw kwam behoedzaam naderbij, bestudeerde de medaille zonder hem aan te raken en keerde terug naar de andere twee. Fluisterend overleg. Opeens draaide de voorvrouw zich om en duwde haar collega’s naar buiten. De Hollandse leidster trok de voorhang achter hen dicht en maakte hem met touwen vast. ‘Voorlopig niet buiten pissen, meiden,’ zei ze. Toen keek ze mij aan en vroeg: ‘Wat heb jij om je nek hangen dat die wijven zo bang maakte?’
‘De zilveren adelaar die Ahmed kreeg van IS toen hij na de aanslag was veroordeeld.’
‘Laat zien.’
Ik toonde haar de medaille.
‘Het is oud-Arabisch,’ zei ze. ‘Wat staat er op?’
‘Voor moed voorbij de dood.’
‘Eigenlijk krijg je hem dus postuum.’
‘Dertig jaar cel is bijna doodstraf.’
Ze knikte. ‘Maar goed, het is dus een soort Willemsorde.’
‘Zoiets.’
‘Jezus, en dat loopt hier zomaar vrij rond. Laat hem nog eens zien.’
‘Ik doe hem niet af,’ zei ik. ‘Wie hem wil bekijken, moet hier komen.’
Zelfs de kinderen kwamen kijken. En toen iedereen hem had gezien maakte ik mijn jurk weer in orde met veiligheidsspelden die iemand ergens vandaan had gehaald. ‘Wat willen jullie nog meer zien en horen?’ vroeg ik.
‘Voorlopig niets,’ zei de leidster. Ze gaf me een hand. ‘Ik ben Kim Polman. Je hebt de hisbah de tent uit gejaagd. Dat is nog niemand gelukt. Je hebt het gemaakt, dame. Nu zijn wij aan de beurt.’

1. De kroonprins gaat over IS-bruiden. Dat is een actueel thema, maar ook een thema dat zowel politiek als maatschappelijk erg gevoelig ligt. Waarom heb je besloten hierover te schrijven?
Precies vanwege de redenen die je al noemt: het is actueel en het ligt maatschappelijk erg gevoelig. Bovendien sluit het heel goed aan bij de situatie van de hoofdpersonen – Julia en Ahmed – die we al kennen uit Don Quichote. Mijn vraag was: hoever gaat een jonge, ontwikkelde vrouw die alle kansen heeft op een geslaagd maatschappelijk leven in haar liefde voor een IS-terrorist die een zeer lange gevangenisstraf uitzit vanwege een terreuraanslag. Die liefde is fnuikend voor een normaal, geslaagd leven, waarvoor zij, zoals gezegd, alle kansen had.

2. Hoofdpersoon Julia Wevers doet een promotieonderzoek in Syrië naar de beweegredenen van Nederlandse vrouwen om als bruid van een IS-strijder naar het oorlogsgebied in het Midden-Oosten te reizen. Ze krijgt hierbij hulp van een topspion van de AIVD. Hoeveel research heb je moeten doen om hierover een realistisch en geloofwaardig verhaal neer te zetten? En op welke manier heb je dat aangepakt?
Er was veel research nodig en dat is lastig, want de veiligheidsdienst is een gesloten bastion waar je niet zomaar binnenkomt. Met datgene dat wel naar buiten komt, plus wat ik overal en nergens kon vinden kon ik toch een geloofwaardig verhaal bedenken. Ik ben wel benieuwd naar reacties vanuit de AIVD.

3. In hoeverre is dit verhaal op waarheid gebaseerd? En hoe houd je voor jezelf en de lezer de grens tussen waarheid en fictie duidelijk?
Het verhaal is geloofwaardig, maar het blijft fictie. Alle personages zijn fictief en dat is op zich al genoeg om duidelijk te maken dat het een fictief verhaal met een hoog werkelijkheidsgehalte.

4. Wat kunnen we in de toekomst van je verwachten? Ben je bezig met een volgend boek?
Ik ben bezig met een heel ander type roman, waarover ik nog niet te veel kan zeggen. Eerst maar eens zien wat het wordt.
En verder heb ik een nieuwe thriller in mijn hoofd waarin mijn bekende IJsselmondepersonages terugkomen.

In de afgelopen maanden heb ik een uitvoerig pleidooi geschreven vanuit mijn vorige vakgebied, de bosbouw. Dat gaat over het kappen van bos om er stuifduin van te maken, waartegen ik fel gekant ben en met mij een grote groep verontruste bosbezoekers. Die brochure verschijnt eind deze maand.

Er zijn (nog) geen recensies beschikbaar.