Penitenza

PenitenzaKarin Kallenberg & Dimitri van Hove
ISBN 978-90-8660-355-8
Prijs € 16,95
Verschijnt maart 2018

Penitenza is een beroemd schilderij, het pronkstuk van de basiliek in Florella. Als Johan Jagers gevraagd wordt samen met een internationaal team deze kerk te restaureren, vertrekken hij en zijn vrouw Merel voor een jaar naar de Italiaanse kunststad.
Hun verblijf verloopt al snel totaal anders dan ze zich hadden voorgesteld. Daniël, bij wie Merel en Johan woonruimte huren, blijkt een vrouwenversierder en een maffiamaatje, en als er op een dag een gruwelijk misdrijf plaatsvindt, komen Merel en Johan in een ware nachtmerrie terecht. Welk aandeel heeft Daniël hierin? Waarom weigert Johan door te gaan met de restauratie van het schilderij? Zal Merel Daniël kunnen blijven weerstaan?

Penitenza is een spannende misdaadroman over idealen, onrecht en opoffering.

Er wordt geklopt. Merel bijt in de keuken net in een boterham met pindakaas. Is dat Johan die al terug is van het ritje met Daniël? Met haar mond vol loopt ze naar de voordeur en maakt hem open.
Op de mat staan twee mannen. Kaarsrecht naast elkaar als bierflesjes in een krat. Een vent met een pilotenbril op zijn neus wacht bij de trap. Met zijn arm boven zijn hoofd leunt hij tegen de muur.
Ze doet een stapje achteruit en legt haar hand op de klink. Ze kan nog altijd de deur dichtgooien.
‘Si?’ zegt ze aarzelend.
‘Daniele,’ antwoordt degene met de zonnebril.
De twee op de mat staren haar aan. De linker draagt een motorjack en heeft een bandana om zijn hoofd. Bij de rechter bungelen er twee metalen kettingen van zijn heup, hij heeft leren handschoenen aan. Met een dof geluid slaat hij ze ineen. Alsof hij applaudisseert voor een geweldige prestatie die nog moet plaatsvinden.
Merels handen worden klam. Ze schudt haar hoofd.
‘No?’ vraagt de man met de zonnebril. Hij heeft een stem alsof hij zware keelontsteking heeft.
‘No,’ zegt Merel. Ze bedoelt… Ze weet niet of Daniël thuis is. Misschien is hij al terug. ‘Io…’ Haar Italiaans is niet goed genoeg om die lui te woord te staan.
‘No Daniël.’ Ze gebaart naar de verdieping boven haar.
De man met de bandana wijst naar haar mondhoek. Er kriebelt iets. Ze wrijft het weg met de rug van haar hand. Daar zit nu een lichtbruine veeg op. De man glimlacht en knikt haar toe. Merel probeert terug te glimlachen maar haar lippen werken niet mee. Hoe zijn ze het trapportaal binnengekomen? Ze heeft helemaal niets gehoord.
Die vent met de handschoenen priemt een zwartleren vinger in haar borst. Ze hapt naar adem. Haar hand verkrampt om de deurklink. Als een legerofficier snauwt hij haar iets toe in het Italiaans. Ze begrijpt niet wat. Hou ons maar niet voor de gek, gemene snol?
De man met de zonnebril doet een paar stappen naar voren en slaat de gehandschoende klauw weg. Achter de groengekleurde glazen ziet ze zijn ogen niet, maar zijn mondhoeken wijzen minachtend naar beneden en hij klemt zijn kaken op elkaar.
Ze staat verstijfd voor de mannen. Het messing van de klink wordt warm in haar zweterige palm. Ze is nog maar net in dit land of de cast van The Godfather staat al voor de deur. Zal ze hem dichtsmijten? Die vent in zijn gezicht spuwen? Hem stronzo noemen?
De kerels lopen weg. De man met de zonnebril duwt haar belager voor zich uit. Bij de trap draait hij zich naar haar om. ‘Daniele,’ zegt hij. ‘Finito.’ Hij haalt zijn vuist langs zijn keel.
Snel sluit ze de deur. Met bevende vingers zoekt ze naar een extra knip. Die er niet is. En waarom is er godsamme geen intercom? In ieder beschaafd land hebben de deuren nachtsloten en appartementen een intercom. Vloekend loopt ze naar de keuken. Haar benen voelen aan alsof ze een marathon gelopen heeft. Ze zakt op een stoel neer. Haar armen zijn loodzwaar. Met moeite wrijft ze een pluk haar van haar voorhoofd. Waar is ze in godsnaam in terecht gekomen?
Als haar hartslag weer enigszins normaal is staat ze op en drinkt een glas water. Peinzend bekijkt ze het lege glas in haar hand. Dit gaat ze niet tegen Johan zeggen. Die heeft al genoeg aan zijn hoofd met zijn nieuwe baan. Daniël zoekt het zelf maar uit met zijn maffiamaatjes. Ze pakt haar bord van tafel. Met haar voet opent ze de pedaalemmer en schuift er de half opgegeten boterham in.

Kunnen jullie iets vertellen over de inhoud van Penitenza?
Dimitri: Ja. (Geeft microfoon door aan Karin)

Karin: Het makkelijkst is om even de tekst van de achterflap te geven.
Penitenzais een beroemd Italiaans schilderij, het pronkstuk van de basiliek van Florella. Als Johan Jagers gevraagd wordt samen met een internationaal team deze kerk te restaureren, vertrekken hij en zijn vrouw Merel voor een jaar naar de kunststad.
Hun verblijf verloopt al snel totaal anders dan ze zich hadden voorgesteld. Daniël, bij wie Merel en Johan woonruimte huren, blijkt een vrouwenversierder en maffiamaatje, en als er op een dag een gruwelijk misdrijf plaatsvindt, komen Merel en Johan in een ware nachtmerrie terecht.
Welk aandeel heeft Daniël hierin? Waarom weigert Johan door te gaan met de restauratie van het schilderij? Zal Merel Daniël kunnen blijven weerstaan?

Penitenza is een spannende misdaadroman over idealen, onrecht en opoffering.
Karin komt uit Amsterdam en woont in Rome. Ze is getrouwd en heeft twee kinderen.
Dimitri woont en werkt in Brugge.’

Jullie hebben samen aan het boek gewerkt. Hoe hebben jullie deze samenwerking aangepakt?
D: Toen we net begonnen stuurden we een e-mail heen en weer waaraan we om de beurt een woord toevoegden, als we dat zo’n tachtigduizend keer doen hebben we een boek, dachten we toentertijd – beginners, hè. Maar uiteraard…

(Karin pakt microfoon af)

K: Het was een lijdensweg, en nou overdrijf ik niet. Kijk, dat Dimitri Vlaming is met het bijbehorende taalgebruik kan hij ook niets aan doen. Die minstens vijf spelfouten op elke pagina kan ik nog wel door de vingers zien. Maar het bijsturen van die racistische ideeën van een potentiële, rolstoelgebonden seriemoordenaar bracht mij zelf op het randje van de waanzin. Gelukkig heeft een psychiater me van het begin af aan begeleid.

Wat was de grootste inspiratiebron voor Penitenza?
D: Marihuana.

K: Die is autobiografisch van mijn kant. Ik ben destijds naar Rome vertrokken met mijn echtgenoot en deelde een huis met een Italiaanse familie. Jullie denken toch niet dat Dimitri met zo’n geweldig idee komt?

Wat kunnen we in de toekomst van jullie verwachten?
D: Nog wel een aantal boeken, denk ik. Momenteel hebben we twee heel originele ideeën die om voorrang strijden. Dat zullen weer het soort rauwe omstreden verhalen worden als we met ons debuut ‘B.B.’ mee begonnen zijn. Hou ons in de gaten.

K: Minstens nog honderd selfies in alle mogelijke poses, een interessante serie recepten op basis van aardappelschillen. En we denken aan, maar hier mogen we eigenlijk nog niet over praten, een handleiding voor het punniken van een rood met witte stippen paddenstoel.

Er zijn (nog) geen recensies beschikbaar.