Spagaat

SpagaatMargreeth Kooiman
ISBN 978-90-8660-337-4
Prijs € 16,95
Aantal pagina’s
Verschijnt voorjaar 2017

Negen jaar geleden is Martha uit een ongelukkig huwelijk weggelopen. In haar wanhoop liet ze toen ook haar zoons, Maarten en Ruben, achter. Nog altijd kampt ze met schuldgevoelens daarover, zelfs nu haar zoons volwassen zijn. Ze wil niets anders dan een goede moeder zijn. Vooral voor Ruben, die het na de dood van zijn beste vriend moeilijk heeft, heeft ze álles over. Hoe kan ze het ooit goedmaken?
Om een nieuw leven te beginnen komt Martha via een datingsite in contact met Peter. Ze wordt hals over kop verliefd op hem. Ruben denkt echter dat Peter alleen op haar geld uit is. Dan slaan bij Martha de twijfels toe, helemaal nadat Peter haar om een lening vraagt. Moet ze haar zoon gelijk geven en Peter uit haar leven bannen? Heeft Ruben het beste met haar voor, of misgunt hij haar juist het geluk.

Ze glimlachte naar hem en wreef langs de muis van zijn hand. Wat een fijne man was hij toch, en wat was hij knap met dat sluike haar en die bruine kijkers! Toch moest ze ineens weer aan Rubens weerzin tegen hem denken. Er was een uitdrukking: ‘Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook’. Was ze niet veel te hard van stapel aan het lopen?

Interview Margreet Kooiman

1. Hoe kwam je tot het schrijven van deze roman?
Samen met een vriendin schreef ik al langer non-fictie jeugdboeken. Ondertussen droomde ik stiekem over het schrijven van een roman. Ik heb lang met het verhaal in mijn hoofd rondgelopen. Tot het ineens gaar was. Toen was het een kwestie van gaan zitten en schrijven.

2. In hoeverre is Spagaat gebaseerd op je eigen ervaringen?
De roman is vooral gebaseerd op ervaringen van mensen om mij heen. Dat is het mooie van schrijven. Overal zie en hoor je dingen waar je iets mee kunt. Smelt die dingen samen en je hebt een nieuw verhaal. Natuurlijk heb ik ook gebeurtenissen verzonnen.

3. Wat voor boeken lees je zelf graag?
Het stapeltje naast mijn bed is een cocktail van heel uiteenlopende boeken. Liefdesromans, gebundelde columns van Martin Bril en Sylvia Witteman. Vertaalde literatuur, bijvoorbeeld van Roddy Doyle. Maar ook klassiekers van Louis Couperus, om de hersenspieren soepel te houden.

4. Wat kunnen we na Spagaat van je verwachten?
Al een tijdje werk ik aan een tweede roman, met de voorlopige titel Stap 1. Het verhaal speelt zich af in Zuid-Frankrijk. De hoofdpersoon hoopt daar met man en kinderen een nieuw leven te beginnen. Of dit lukt is nog maar helemaal de vraag.

Biblion-recensie door de Boekensalon

Martha de Vries (verkoopster interieurwinkel, gescheiden, twee uitwonende zoons) komt via een datingsite in contact met Peter Zandbergen (fotojournalist, weduwnaar, uitwonende dochter). Ruben, de jongste zoon van Martha, accepteert Peter niet en denkt dat die uit is op het geld van zijn moeder. Martha, extra bezorgd over Ruben vanwege een eerdere zelfmoordpoging, gaat twijfelen aan de relatie met Peter, helemaal als Peter van haar een lening vraagt. Ze voelt zich in een spagaat tussen de liefde voor haar zoon en die voor Peter. Een oplossing lijkt ver weg. Door het verhaal staan cursief gedrukt stukjes geschreven vanuit Ruben. Een prettig leesbaar familieverhaal dat allerminst oppervlakkig is.


Recensie door Boekinkt

De cover van spagaat trekt mij persoonlijk niet echt aan, de titel daarentegen past perfect bij het verhaal. De foto op de cover toont een danseres, maar buiten de houding van de danseres heeft het geen meerwaarde voor dit boek.
Martha heeft een zwaar huwelijk achter de rug waardoor ze lang met haar zoons, Ruben en Martijn, alleen is gebleven, het vertrouwen in mannen was begrijpelijk tot een enorm dieptepunt gekomen.
De manier waarop ze toentertijd is vertrokken verdient geen medaille, het was een noodsprong waar ze tot op de dag van vandaag nog spijt van heeft. Haar kinderen achterlaten is de stomste fout de ze ooit gemaakt heeft en waar ze volgens haarzelf haar hele leven de gevolgen van zal moeten dragen.
Maarten en Ruben zijn inmiddels volwassen kerels en zouden prima in staat moeten zijn hun eigen leven te leiden. Wat Maarten betreft is dit ook zo, hij heeft een leuke vriendin en geniet van het leven.
Ruben is echter al zijn hele leven een zorgenkindje, weet zijn moeder zo te bespelen dat ze dag en nacht voor hem klaar staat. Wanneer Martha eindelijk zover is dat ze een nieuwe man in haar leven toelaat doet Ruben er alles aan om dit te dwarsbomen. Op de meest onmogelijke momenten doet hij een beroep op haar en Martha springt steeds gelijk voor hem in de bres. Ze vindt van zichzelf dat ze dit aan hem verschuldigd is omdat ze hem vroeger in de steek heeft gelaten, helaas houdt ze op deze manier het gedrag van Ruben, zonder dat ze zich daarvan bewust is, in stand.
Martha is een vrouw waarbij eigenlijk het glas altijd halfvol is, ze geeft iedereen het voordeel van de twijfel, Ruben daarentegen is precies het tegenovergestelde, altijd negatief en zelfs achterdochtig.
Hij zorgt er met zijn gedrag voor dat Martha in een spagaat belandt waar ze maar moeilijk uitkomt.
Een keus maken tussen je kind of een man is een onmogelijke keuze, ook al is je kind volwassen en wordt hij in staat gesteld zijn eigen leven te leiden.
Toch is het Margreeth Kooiman gelukt een familieroman te schrijven waarin je de ontwikkeling in de relatie tussen moeder, zoon en vriend langzaam in positieve zin ziet veranderen.
Het vertrouwen in elkaar wordt langzaam sterker en naar het einde toe komt alles op zijn pootjes terecht.
Spagaat is een roman die voor veel lezers een teken van herkenning is, een relatie opbouwen vraagt veel tijd en aandacht en vooral er met elkaar over praten lost veel op. Volg je hart dan komt alles goed, liefde overwint alles.

Spagaat is een familieroman die heerlijk wegleest.

Het boek krijgt van mij 3,5 ster.

Geschreven door Bianca


Recensie door Hanneke Tinor-Centi

Een ware feelgoodroman; wat een heerlijk boek dit ‘Spagaat’ van Kooiman. Ik heb lang moeten wachten met het delen van mijn enthousiasme. Het was aan mij de eer om dit boek te redigeren en heb er toen al van genoten. Plaatsvervangende trots derhalve dat deze roman er nu daadwerkelijk is en dat er een groot publiek van kan en mag genieten.

Hoofdpersoon Martha, haar zoons, nieuwe liefde Peter, ze zijn stuk voor stuk goed gekarakteriseerd. Martha sluit je in je hart, ondanks al haar twijfels en onzekerheden. Je gunt haar het geluk. Tegelijkertijd heb je de neiging om de, met regelmaat onuitstaanbare Ruben, de oren te wassen en hem te vertellen dat zijn moeder recht heeft op nieuw geluk. Wanneer een auteur dergelijke emoties kan oproepen, dan zijn de personages heel goed neergezet!

“Misschien moest ze Peter geen ongelijk geven dat hij had afgehaakt. Met die zoon van haar was ze geen lot uit de loterij. Haar situatie maakte het te ingewikkeld om een relatie te hebben. Mensen van haar leeftijd hadden een heel leven achter zich en een aantal kilo’s aan bagage. Haar rugzak was zo zwaar dat hij niet van de grond te tillen was.”

Spanning, romantiek, de onzekerheden van hoofdpersoon Martha en de tegenwerking van haar zoon Ruben. Haar tweede zoon, Maarten, stelt zich bijzonder positief op wanneer Martha, een nieuwe liefde in haar leven verwelkomd in de persoon van Peter. Ruben daarentegen brengt slechts tegenwerpingen en stelt zich bovendien zeer negatief op tegenover Peter. Dit maakt het leven en het kiezen voor het geluk, niet gemakkelijk voor Martha. Komt het uiteindelijk goed? Je leest het in ‘Spagaat’!

“Ze dacht nog even na over haar zoons. In feite leek Maarten met zijn opgewekte karakter meer op haar. Ruben was wat dat betreft meer zijn vader. Die zag ook overal beren op de weg. En misschien was dat ook het verstandigst. In elk geval kon je je zo voorbereiden op naderend onheil. De laatste tijd leefde ze dan ook meer volgens die stelregel dan voorheen. Misschien tobde ze zelfs wel te veel.”

Recht uit het leven gegrepen, herkenbaar en met hedendaagse thema’s dat is in het kort ‘Spagaat’. De schrijfstijl van Kooiman is warm en vlot; de dialogen zijn geloofwaardig en natuurlijk. Ik beveel deze fijne roman met enthousiasme aan.

Geschreven door Hanneke Tinor-Centi